Föreställ dig nu all världens reklam.
Stanna upp en liten stund. Redo? Föreställ dig nu all världens reklam. All världens marknadsföring. Hur många som precis i detta nu scrollar förbi en annons på Instagram, till exempel. Ofattbart. Så att sticka ut är med andra ord en klar utmaning. Digitala marknadsföringsexperter räknar idag på att den genomsnittliga amerikanen utsätts för mellan 4 000 till 10 000 varumärken per dag. Och faktum är att vi i det ”lilla landet lagom” inte ligger långt efter. Vägarna till att tränga sig igenom bruset och skapa en meningsfull relation med sin målgrupp är många, men sällan likadana. Vi sopar banan för tre, till att börja med.
Våga vara mänsklig
En fälla som många företag hamnar i är att alltid uttrycka sig professionellt och sakligt. För vissa företag kan denna tonalitet vara den rätta vägen att gå, men det gäller långt ifrån alla. Här är det, precis som alltid när vi snackar marknadsföring, väldigt viktigt att reflektera över vilka kunder du har och vilka kunder du vill ha. Hur beter de sig? De reklamkampanjer som har hög genomslagskraft är de kampanjer som talar till målgruppen som människor, inte som kunder. Kanske gör du det i form av skämtsam marknadsföring, eller genom att inte framställa dig själv och din produkt som något absolut perfekt utan snarare visa er själva som människor med utmaningar. Keep up the good work, om du känner dig träffad. Men det kan även vara att göra något rentav konstigt. Ett exempel på detta är när klädesmärket The North Face med en kampanj i Sydkorea förvandlade ett provrum till en hinderbana som var tvungen att bemästras innan golvet i hytten försvann. Riskfyllt, helt klart, men spreds snabbt världen över och gav varumärket en schysst genomslagskraft.