Psst! För att njuta av allt vår sida har att erbjuda så rekommenderar vi att du byter webbläsare. Här får du smidig vägledning: https://browsehappy.com/

Bygg en relation med din målgrupp

Föreställ dig nu all världens reklam.

Stanna upp en liten stund. Redo? Föreställ dig nu all världens reklam. All världens marknadsföring. Hur många som precis i detta nu scrollar förbi en annons på Instagram, till exempel. Ofattbart. Så att sticka ut är med andra ord en klar utmaning. Digitala marknadsföringsexperter räknar idag på att den genomsnittliga amerikanen utsätts för mellan 4 000 till 10 000 varumärken per dag. Och faktum är att vi i det ”lilla landet lagom” inte ligger långt efter. Vägarna till att tränga sig igenom bruset och skapa en meningsfull relation med sin målgrupp är många, men sällan likadana. Vi sopar banan för tre, till att börja med.

Våga vara mänsklig

En fälla som många företag hamnar i är att alltid uttrycka sig professionellt och sakligt. För vissa företag kan denna tonalitet vara den rätta vägen att gå, men det gäller långt ifrån alla. Här är det, precis som alltid när vi snackar marknadsföring, väldigt viktigt att reflektera över vilka kunder du har och vilka kunder du vill ha. Hur beter de sig? De reklamkampanjer som har hög genomslagskraft är de kampanjer som talar till målgruppen som människor, inte som kunder. Kanske gör du det i form av skämtsam marknadsföring, eller genom att inte framställa dig själv och din produkt som något absolut perfekt utan snarare visa er själva som människor med utmaningar. Keep up the good work, om du känner dig träffad. Men det kan även vara att göra något rentav konstigt. Ett exempel på detta är när klädesmärket The North Face med en kampanj i Sydkorea förvandlade ett provrum till en hinderbana som var tvungen att bemästras innan golvet i hytten försvann. Riskfyllt, helt klart, men spreds snabbt världen över och gav varumärket en schysst genomslagskraft.

Det genomgående budskapet

Ett konsekvent budskap är nyckeln till en meningsfull relation. Våga ta ut svängarna och gör succé, men håll fast vid det budskap du vill förmedla. Därför är det viktigt att i början av marknadsföringsfasen bestämma ditt budskap. Det kan vara allt från det breda ”vi vill få målgruppen att känna något”-budskapet till det mer specifika ”vi vill framstå som miljömedvetna”-budskapet. Spika detta innan du vidgar dina vyer. Sett till ”vi vill framstå som miljömedvetna”-budskapet kan du nu använda dig av allt från allvarlig till skämtsam till experimentell marknadsföring. Till exempel genom en kritisk reklamfilm som belyser klimatproblematiken, eller en humoristisk kampanj om hur det är att leva som en miljömedveten person i en värld där folk rycker på axlarna. Oavsett är budskapet detsamma och tilltalar målgruppen, men på olika sätt. Hur du med ”vi vill framstå som miljömedvetna”-budskapet skulle kampanja utifrån det experimentella marknadsföringsalternativet kan du ta dig en funderare över lite senare idag.

Tänk långsiktigt

Den här punkten kan för många vara den svåraste, men är också den viktigaste. För att bygga en betydelsefull relation och ett starkt varumärke måste du se all marknadsföring som en långsiktig investering och inte något som ska ge avkastning och resultat direkt. Detta kan vara extra svårt i startgroparna. Därför är det extra viktigt att utöver monetära mål sätta upp andra mätbara mål för att se att marknadsföringen fyller sin funktion. Som till exempel antal mottagare i en reklamkampanj eller procentuell varumärkeskännedom för dig eller din produkt. På så vis vet du om du är på rätt väg. Så, vilken väg ska du gå? Snacka med oss, så hittar vi rätt tillsammans.