Filma till sociala medier med din telefon

Vi alla strävar efter att skapa intresse och engagemang i våra sociala kanaler. Samtidigt brottas vi med oss själva över hur vi ska lyckas nå fram med våra budskap i det tuffa klimat som råder i den sociala medievärlden.

KATEGORIER

Varför rörlig bild?

Stanna nu upp och tänk till. Vad föredrar vi egentligen när det kommer till digital kommunikation?

Exakt – budskap som kräver minsta möjliga insats att konsumera. Och det säger sig själv. Med rörlig bild är det lättare att slåss om uppmärksamheten. På bara några sekunder har du med film ersatt en lång text. Och känslan blir lättare att förmedla. Dessutom fokuserar många stora sociala medietjänster på rörlig bild. Det är hög tid att paketera våra budskap på ett sätt som våra målgrupper vill konsumera dem.

Nu tänker du, duger det att filma med telefonen? Och svaret är ja, så länge du anpassar dina filmklipp till rätt längd och format så att ditt budskap når fram. Här kommer några ord på vägen.

VÄLJ KANAL

Innan du börjar filma bör du ställa dig frågan – vilken kanal ska filmen publiceras i? Format och längd kan skilja sig avsevärt kanalerna emellan. Fundera över vad du vill säga, till vem och hur. När du vet var din målgrupp befinner sig och hur de bäst tar till sig information kan du välja kanal.

 

Facebook

Först och främst, satsa på liggande format. Det lämpar sig allra bäst i flödet. Här vill användarna interagera med videon så fort den har visats. Även om maxlängden för film på Facebook är 120 minuter bör du ha i åtanke att engagemanget är som högst om filmklippet är under en minut.

 

Instagram

Här har du tre kanaler i en – flödet, Instagram Stories och Instagram TV. Fundera över vilken du vill använda och anpassa formatet därefter. Till flödet är det kvadratiska formatet med en längd på 30 sekunder att föredra. Oavsett kan du i skrivande stund inte publicera filmer som är längre än en minut i flödet. Vill du göra det, kan du starta en kanal på IGTV. Här kan du publicera videos som är upp till 10 minuter långa. En härlig mix av Instagram Stories och Youtube, helt enkelt. När vi ändå talar om Stories kan vi passa på att nämna att du här kan publicera filmer med en maxlängd på 15 sekunder. Precis som med allt annat du publicerar på Stories, visas innehållet för dina följare i 24 timmar. Så vida du inte vill spara sekvensen på din profilsida då, så klart.

 

Twitter

Med ett max antal på 280 tecken gäller det att formulera sig slagkraftigt – eller kombinera med film för att skapa ett kraftfullt budskap. En genomsnittslängd för film på Twitter är 45 sekunder. Förhåll dig till det.

 

LinkedIn

Ha kanalens tonalitet i baktanke innan du skapar film till LinkedIn. Film laddad med information och kunskap passar kanalen perfekt. Tänk på att även här filma i liggande format.

 

Youtube

Fånga in användarna med korta klipp på max två minuter. När du har samlat på dig en följarskara som intresserar sig för ditt innehåll kan du hoppa på spåret och satsa på längre filmer. Likt för Facebook och LinkedIn lämpar sig även här det liggande formatet allra bäst.

PLANERA OCH PRODUCERA

När du funderade över kanalval funderade du även över vad du ville säga, till vem och hur. Nu är det dags att planera innehållet och hur du med din telefon förvandlar det till film. Börja med att fundera över hur kan du fånga din publik under de första tre sekunderna. Att filma i olika vinklar är ett sätt. Att texta filmen är ett annat.

Vill du rädda din video från skakiga händer? Ett stativ underlättar. Med enkla medel kan du ge din film lite extra kvalitet. Med det sagt bör du även tänka över ljud och ljus. Att investera i en mikrofon och att filma där det finns rikligt med dagsljus är inte att underskatta.

REDIGERA

Nu är det dags att skapa ett flow. Klicka in där appar finns för att hitta enkel och snabb produktion direkt i din telefon. Klipp ihop olika vinklar, addera ett filter, välj ut ett bra soundtrack. Testa dig fram. Små detaljer kan verkligen höja intensiteten i din film.

Vill du publicera samma film på två olika plattformar, som kräver två olika format? Kan du inte välja mellan att filma horisontellt eller vertikalt kan du centrera händelserna i filmen. Tänk på att ha mycket marginal för att kunna beskära filmen till de format som lämpar sig för de plattformar du vill publicera den i.