Psst! För att njuta av allt vår sida har att erbjuda så rekommenderar vi att du byter webbläsare. Här får du smidig vägledning: https://browsehappy.com/

Produktionen av Junehems logotyp

Hur gick valet av färg till när vår grafiska formgivare utformade logotypen till Junehem? Hur skapar man en unik logotyp med hänsyn till hur ett företag vill uppfattas? Att ha ett välarbetat förarbete är A och O i många fall när det gäller att skapa en logotyp från grunden. Tillsammans med Simon reder vi ut hur arbetet gick till under produktionen av Junehems logotyp.

Hur lyckas man skapa något unikt?

– Du ska göra en logotyp till ett fastighetsbolag. Det är ett kommunalt bolag, sa projektledaren.

När det kommer till fastigheter, hus, hem, bostad så finns det redan en uppsjö av logotyper. Man brukar säga att det inte går att uppfinna något nytt, allt finns ju redan.

Det första som man tänker är att det ska vara ett hus eller en byggnad av något slag. Alla kan säkert räkna upp minst fem logotyper som har ett hus i sin logotyp och sysslar med en sådan verksamhet.

Hur skulle jag tänka här?

Det första jag brukar göra i en kreativ process oavsett case är att söka inspiration. En annan sak är att ta reda på så mycket som möjligt om vad företaget vill stå för. Hur vill man uppfattas, finns det någon historia bakom valet av namn? Jag gillar när det finns en tanke bakom en logotyp.

Den ska inte vara för självklar eller informativ, den ska hålla över tid och vara tolkningsbar. En logotyp blir intressant om man kan se fler saker i den. Jag brukar tänka att logotypen ska ha en personlighet.

Hur blev logotypen då?

Efter ett möte med kunden där vi tankade av dem all info kring hur de vill uppfattas, så satte jag mig vid arbetsplatsen med penna och papper och skissade. Detta hade vi fått reda på: Jönköping hette June för längesedan, det finns en bäck som hette Junebäcken som rann och rinner genom Huskvarna och Jönköping.

Det var kring denna bäck som staden började att byggas, sägs det. Bäcken rinner dessutom ut i Vättern. Junehems fastigheter är centrerade runt Vättern. Detta gjorde färgvalet ganska enkelt. Det kändes givet att logotypen skulle ha en blå färg för att signalera vatten. Sedan gick tankarna kring hus, bokstäverna J och H och efter lite skissande så fick jag till ett abstrakt J och ett abstrakt H som samtidigt andades husfasader. Själva namnet under symbolen fick ett enkelt och stilrent utseende som skulle hålla över tid och som skulle vara enkelt att läsa.