Psst! För att njuta av allt vår sida har att erbjuda så rekommenderar vi att du byter webbläsare. Här får du smidig vägledning: https://browsehappy.com/

Helgad vare designbriefen

Vad är en designbrief?

Vi tar det från början och föregår med ett exempel: du vill ha en ny logotyp. Men innan uppstarten av projektet lämnar du över ett dokument till en designer. Det här dokumentet är din designbrief.

Ska vi vara krassa är designbriefen avgörande för om logotypen kommer att bli lyckad eller inte, som till exempel om den kommer att uppfylla den funktion som den har som mål att uppfylla. Mål och funktion skiljer sig såklart från projekt till projekt och det är därför viktigt att din brief är så utförlig som möjlig när du lämnar över den till oss.

Något som är viktigt att tänka på när man skriver en brief är att göra skillnad på vad du som beställare personligen vill ha och vad som är det bästa för företaget. Låt oss förtydliga detta lite, för det är nämligen inte givet att detta går hand i hand. Som när du som beställare önskar en logotyp som personligen attraherar dig, men som kanske inte attraherar målgruppen. Ibland gäller det helt enkelt att motigt sätta sina personliga önskemål åt sidan för att komma åt en så lyckad slutprodukt som vi tillsammans bara kan.

Så vad bör din brief innehålla? Beskriv företagets värderingar, identitet och verksamhet. På så vis blir det lättare att träffa rätt och få det grafiska materialet att lira med varumärket.

 

Vad är syftet med en designbrief?

Briefen ger en överblick – för både dig och designern. Med koll på projektet kan vi tillsammans eliminera tid på ineffektiva möten och långa mailtrådar och i stället lägga tid på framtagningen av, i det här fallet, logotypen.

Slipp kostsamma redesigns! Ett grundligt förarbete är lika med en utförlig brief. Kan vi fastställa vad som önskas kan vi också leverera en tidlös design som håller längre än en logotyp som tagits fram baserat på vad som känns rätt i stunden.

Din brief definierar vad som behövs, inte vad som önskas. En av de viktigaste aspekterna med en designbrief är att ta reda på vad målgruppen vill ha, i förhållande till vad beställaren vill ha. I vissa fall kan en välskriven brief leda till att man upptäcker att man inte behöver den design man tänkte sig från början, och istället upptäcker ett hål att fylla någon annanstans i sin verksamhet.

Hur skriver man då en designbrief?

Nu när vi vet vikten av en välskriven designbrief kan vi ställa oss frågan; hur går det till när man skriver en?

Vi gör det enkelt. Börja med att definiera några frågor relevanta för projektet och svara på dessa internt eller tillsammans med oss. Vid en framtagning av ny logotyp skulle frågorna till exempel kunna formuleras så här:

  • Har vi någon grafisk identitet i dagsläget?
  • Vad är målet logotypen?
  • Vad attraherar målgruppen?
  • Vad har vi för begränsningar?

Vad är vår budget och deadline?

Övriga Artiklar

UX-RECEPTET

Tryck eller digitalt?

Konsten att kontrollera - Vad är user experience och varför behövs det?