Psst! För att njuta av allt vår sida har att erbjuda så rekommenderar vi att du byter webbläsare. Här får du smidig vägledning: https://browsehappy.com/

Konsten att kontrollera - Vad är user experience och varför behövs det?

Definitionen av UX

Företag lägger mycket kraft på underhåll och förnyelse. Stanna upp och ställ dig frågan; vad är det som gör att kunder och besökare kommer tillbaka till mitt företag? Allt fler förstår vikten i att investera i användarupplevelsen, men få vet vad det faktiskt innebär. Därför finns vi här för att hålla dig i handen och reda ut definitionen av vad User Experience, eller UX, faktiskt är. UX-principen är applicerbar på det mesta. Så för att göra det enkelt i denna artikel applicerar vi principen på en hemsida. Nu kör vi.

Enligt International organization for standardization är UX en persons uppfattning och reaktion baserat på användandet eller förväntade användandet av en produkt, tjänst eller system. Det innebär kort sagt att UX handlar om vad användaren upplever vid varje interaktion med det som är presenterat i stunden som det används.

UX kan beskrivas som att helheten är mer än summan av delarna. Användbarhet är ett bra exempel på en del inom UX, men misstas ofta för att vara UX i sin helhet. Men att enbart köpa en korv på IKEA beskriver inte helhetsupplevelsen som de erbjuder. Så som frustrationen vid byggnationen av möbler, det glada bemötandet i kassan eller känslan av att ha puttat kundvagnen i 40 minuter på jakt efter rätt doftljus.

Det finns väldigt många parametrar att dyka ner i för att förstå UX. Peter Moville sammanfattar beståndsdelarna med en cellformig illustration.

Skillnaden mellan UX och UI (User interface)

Ni har säkert hört uttrycken UX och UI, ofta i samma mening eller sammanhang. Det är väldigt svårt att prata om det ena utan att nämna det andra och de båda begreppen klumpas ofta ihop som ett och samma arbete.

Så, föreställ dig människokroppen. Skelettet är koden bakom hemsidan, UX är organen som får allt att fungera och UI är det som får kroppen att se fin ut.

UI fokuserar på hur en produkt ser ut och agerar. Detta inkluderar allt från navigationsflödet av en hemsida till knapparnas färg. UX däremot, ser till att knapparna sitter på rätt ställe och att strukturen känns logisk baserat på användarens alla förväntningar som i sin tur är baserat på den cellformiga illustrationen.

Hur ser framtiden ut?

UX är här för att stanna. Många företag ser vikten av hur deras kunder uppfattar varumärket och det är även vida känt att vikten av en bra upplevelse är den bästa vägen till kundlojalitet och tillit. Samtidigt förbättras standarden för bra UX och därför blir fler och fler användare medvetna om när de stöter på dålig UX. Detta gör att området växer utanför sitt digitala ursprung och tittar ut i den fysiska världen. Ur detta växande föddes begreppet ”Customer experience” (CX).

Vad är CX?

Customer Experience handlar om varje interaktion som en person har med ett företag eller ett varumärke. Det handlar om kundtjänst, fysiska butiker, produkterna och den digitala upplevelsen.

Hemsidans utseende är inte längre en säljande faktor. I stället handlar det om din digitala närvaro matchar din fysiska närvaro.