Psst! För att njuta av allt vår sida har att erbjuda så rekommenderar vi att du byter webbläsare. Här får du smidig vägledning: https://browsehappy.com/

Trenderna i sociala medier

Trenderna i sociala medier

Hänger ditt företag på årets trender? Tänker ni i nya banor för att hänga med i utvecklingen eller har ni fastnat i ett gammalt mönster? Vilka ledord bör du forma innehållet efter och hur bör din strategi se ut efter ett år som det här?

Vi märker tydligt att året som varit i sociala medier är färgat av den snabba utvecklingen och erfarenheterna från det senaste året. Allt från jobbmöten, shopping, AW med kollegorna och event tvingades flytta in i våra sociala medier i en snabbare takt än någonsin. Människor runt om i världen har blivit tvungna att hitta nya alternativa sätt att både umgås, shoppa och arbeta vilket har drivit på den digitala utvecklingen. Vi kan helt klart fastställa att det inte heller kommer att gå tillbaka till hur det en gång var, då det nya användandet av sociala medier snarare har blivit till nya rutiner och vanor i vår vardag.

Några av ledorden för en lyckad kommunikation det här året har varit korta budskap, snabba förändringar, annonsering och mänskligt innehåll – och dessa ledord hänger garanterat med in i det nya årsskiftet också. Låt oss gå in på var och en i detalj!

Nå generation Z med korta budskap

Rörligt och korta budskap är nyckeln till uppmärksamhet från generation Z. Det finns ingen tid att spilla. På bara några sekunder behöver du lyckas fånga deras uppmärksamhet med risk för att de annars scrollar vidare. Långa filmer med mycket text går bort medan korta filmer med ett budskap som är tydligt och enkelt att förstå är att föredra. Även om generation Z har mer benägenhet att uppskatta korta videoklipp kan metoden appliceras även på andra generationer.

Mottagaren i sociala medier är ofta snabb på att scrolla vidare om intresset inte väcks snabbt nog. Hen stannar troligtvis upp vid utvalda inlägg som ger mottagaren någon form av värde eller de inlägg som hinner förmedla ett budskap på tillräckligt kort tid för att vilja stanna kvar och läsa vidare. Och på tal om generation Z…

Social påverkan

Generation Z är en socialt medveten generation som i dagsläget har övertaget på sociala medier. Framöver måste företag engagera sin publik med innehåll som generationen anser är relevant och aktuellt, för att lyckas tilltala dessa användare. Ämnen så som inkludering, ohälsa, klimat, jämställdhet och social rättvisa blir därför relevantare än någonsin.

Detta kan vi se tydligt i bland annat folkrörelser som har förändrat världen med hjälp av sociala mediers räckvidd. Förutsättningarna att nå ut med budskap via en social plattform har skapat möjligheter och spridit kunskap runt om i världen, så som exempelvis BLM och Metoo. Givetvis påverkar folkrörelser som dessa även företag då användare ställer högre krav på relevant innehåll och att varumärken tar ställning till omvärlden, vilket inte förväntades av ett företag tidigare.

Direktförsäljning på sociala medier

Vi spenderar mer tid på sociala medier än någonsin vilket har gjort att vi även fattar köpbeslut under scrollandet på Instagram eller Facebook. Idag efterliknar även internetshoppingen de vanliga butikerna som vi är vana vid vilket bland annat både Instagram, Facebook och Snapchat erbjuder. Skillnaden är dock att utbudet är skräddarsytt efter vad vi tidigare visat intresse för vilket gör shoppingen än mer personlig och förenklad.

Personliga och humana företagskonton

Vi har sett under en längre tid nu att följarna uppskattar personliga och humana företag som inte bara visar upp ett krystat och påmålat innehåll. Studier har visat att över 70% av användarna endast är intresserade av personlig marknadsföring vilket ställer krav på företagen att försöka förstå deras varumärkes roll i kanalerna. Så hur gör man det? Att lyssna in sin målgrupp, visa att man vill lära känna den och fokusera på vad målgruppen tycker är viktigt är avgörande för att lyckas med sin marknadsföring. Användarna vill nämligen se mer genuint och spontant innehåll som känns taget ur verkligheten och vardagen. Detta har att göra med att direktkommunikationen med riktiga människor uppskattas mer än framställda perfekta bilder och förinspelade videos.