Psst! För att njuta av allt vår sida har att erbjuda så rekommenderar vi att du byter webbläsare. Här får du smidig vägledning: https://browsehappy.com/

Tryck eller digitalt?

CMYK eller RGB? PNG eller EPS? 72 ppi eller 300 ppi? Att tillhandahålla rätt material när du vill producera något är A och O och i många fall är det en djungel av ord och siffror att hålla koll på. Vi reder ut begreppen tillsammans.

CMYK vs RGB

CMYK, även kallat fyrfärgstryck, står för Cyan, Magenta, Yellow och Key-color. Det är just de här färgerna som används vid tryck. CMYK är en så kallad subtraktiv blandning vilket betyder att ju mer färg du lägger till desto mörkare kommer färgen också att bli.

Från subtraktiv till additiv. Just precis. RGB är i stället en additiv färgblandning och används när något ska produceras för digital användning. Istället för att blanda fyra färger blandas endast tre; röd, grön och blå. Här är det dock inte faktisk färg som används, utan lysdioder av dessa tre färger som tillsammans skapar motiv. Låter lite klurigt va? Kort sagt innebär det att ju mer ljus du ger ”lampan” desto ljusare blir färgen. Och med mer styrka i färgen uppfattas den ofta som väldigt klar. Det är därför det är svårt att konvertera en RGB-färg till en CMYK-färg och få färgen att se exakt likadan ut på pappret som på skärmen.

Bildkvalitet vid tryck

Tumregler hit och dit, men skam den som underskattar dessa. För ibland kan dessa ”tum”-regler vara väldigt bra att ha. Som när du ska säkerställa att en bild håller kvalitet i tryck och 300 ppi är att föredra, till exempel. Det betyder att bilden innehåller 300 pixels per inch, alltså 300 pixlar per tum. Ju fler pixlar per tum, desto mer kan du förstora bilden innan du ser själva pixlarna. Du vet de där små taskiga kvadraterna som kan träda fram när du zoomar in en bild lite för mycket. Ska bilden däremot endast användas digitalt räcker det oftast med 72 ppi, även om vi med dagens högupplösta skärmar rekommenderar 150 ppi.

Pixel vs Vektor

En logotyp i formatet png eller jpg består av pixlar, alltså små kvadrater som utgör varje färg i bilden för att komponera ditt motiv. Ju fler pixlar du har i din bild, desto större kvalitet håller den (ppi). Vill du inte att din logotyp ska ha någon bakgrund? Då är det filformatet png du letar efter!

Logotyper är ofta vektorbaserade i filformaten eps, pdf eller ai. Att logotypen är vektorbaserad betyder att den är formad av så kallade vektorpunkter som skapar banor istället för pixlar. Dessa banor är skalbara utan att motivet tappar kvalitet och används både när logotypen ska användas digitalt och vid tryck. Du kan med andra ord göra ett vektorbaserat motiv huuuur stort som helst.

Övriga artiklar

"Vi ska ha en ny logotyp"

Helgad vare designbriefen

Konsten att kontrollera - Vad är user experience och varför behövs det?