Psst! För att njuta av allt vår sida har att erbjuda så rekommenderar vi att du byter webbläsare. Här får du smidig vägledning: https://browsehappy.com/

UX-RECEPTET

Kanske har du bekantat dig med artikeln ”Konsten att kontrollera – vad är User Experience och varför behövs det?”. Där snackar vi om definitionen av UX, skillnaden mellan UX och UI och framtiden inom Customer Experience. Redo för nästa steg? Då serverar vi receptet för bra UX.

Nu gäller det

Föreställ dig att du ska köpa en dyr soffa i sammet. Du har tittat på den i flera veckor, jämfört med andra soffor, tittat på måtten och även försökt klippa in den i en bild av ditt vardagsrum. Produktsidan är lätt att hitta, priset är synligt och specifikationerna är tydliga. Du hittade det du skulle och resan dit var smidig och enkel. Nu ska köpet genomföras. Kassan laddar långsamt, du försöker skriva in din postadress men fältet vill att du fyller i det på ett speciellt vis som inte beskrivs i formuläret. När du väl ska välja betalsätt så finns det enbart swish och bankkort. Nu känns köpet hos möbelhandlaren inte lika självklart längre och du börjar fundera på om du verkligen behöver en ny soffa.

Vi har tidigare fokuserat på att alla delar inom UX är lika viktiga och har sina särskilda egenskaper. De måste helt enkelt arbeta tillsammans för att skapa helheten. Att utelämna en eller flera delar är dömt att misslyckas. Så, kan du svara på frågorna är du på god väg till bra UX. Med dessa frågor kan du också testa, undersöka och mäta resultat.

Går det att använda?

Ett enkelt sätt att se om produkten fungerar som tänkt. Om produkten inte gör det så är den värdelös för användaren.

Hemsidans mål måste gå att nå för att den ska fungera.

Går det att hitta?

Att hitta nödvändig information är viktigt. Är menyn för liten? Hittar du sökfältet där du förväntar dig att det ska finnas? Om användaren behöver tänka på hur de ska hitta så är användarupplevelsen inte på topp. Detta innefattar också att kunna hitta till hemsidan från sökmotorer, som till exempel Google.

Utan analys av användarbeteende och sökmotoroptimering vet vi inte om hemsidan är navigerbar eller sökbar.

Fyller det ett behov för dig?

Ingen hemsida är den andra lik. En hemsida kan vara underbar rent visuellt, men fyller utseendet inget behov så finns det heller inget intresse för att besöka hemsidan.

En hemsida måste ha ett uttänkt syfte och mål för att kunna fylla behov.

Vill du använda det?

Även den mest användbara och praktiska produkten kan vara en dålig användarupplevelse om den framställs som tråkig eller om användaren inte ser nyttan i den.

Vikten av att känna till sin målgrupp och kundsegment är av högsta grad.

Fyller det något värde för dig?

Det är hög risk att hemsidan inte blir använd eller besökt om den inte ger ett värde till användaren. Underlättar hemsidan din vardag? Hjälper den dig i ditt arbete? Sparar den pengar åt dig?

Oavsett vad mätpunkten är så bör hemsidan ge ett värde till användaren när den används.

Är produkten trovärdig?

Trovärdighet är nästan det viktigaste av allt. Om användaren inte litar på hemsidan kommer köp aldrig att gå igenom.

Trovärdighet ligger i att veta vem användaren är och anpassa innehållet för att matcha deras förväntningar och vara lite bättre än så.

Är den tillgänglig för dig?

Om användaren inte kan nå målet så går det inte att fylla några behov. Användare som kan ha svårigheter med detta är användare med funktionsvariationer. Hemsidan ska fungera lika bra för alla besökare oavsett om det handlar om färgblindhet, kontrastsvårigheter eller röststyrning.

W3C Web Accessibility initiative (W3C WAI) finns det en enkel checklista att bocka av mot hemsidan.

Bygg en relation med din målgrupp

Konsten att kontrollera - Vad är user experience och varför behövs det?

Helgad vare designbriefen