Psst! För att njuta av allt vår sida har att erbjuda så rekommenderar vi att du byter webbläsare. Här får du smidig vägledning: https://browsehappy.com/

"Vi ska ha en ny logotyp"

Löser en logotyp verkligen allt?

Logotypen är det centrala i ett företags identitet. Den är ansiktet utåt. I yrket som Art Director har jag stött på många kunder som har mycket åsikter om hur en logotyp ska se ut. De vet precis vad de vill ha. Färg, typsnitt, storlek. Listan kan göras lång. Det man ofta saknar är motiveringen till sitt val.

  • Logotypen ska vara blå.
  • Varför det?
  • Jag gillar blått.

Vad man gillar för färg har givetvis sin betydelse, men att bara gå efter vad man själv gillar är att nonchalera betydelsen av sin logotyp. Den är värd så mycket mer. Jag brukar tänka att logotypen ska ha en själ. Att den uppfattas som snygg är inte fel men det viktigaste kanske är hur din målgrupp uppfattar logotypen. De kanske inte ens gillar blått?

En bra logotyp ska vara tolkningsbar och ha fler funktioner. Ha ett ursprung, hålla över en lång tid, vara unik, snygg, funktionell, tilltala målgruppen, med mera, med mera.

Efter en hel del år i branschen har jag ändå dragit slutsatsen att många företag är för osäkra (eller okunniga, lata eller oroliga) för att släppa tyglarna. Formgivning och vad som är snyggt har alla en åsikt om, alla har rätt att tycka och alla har ”rätt”. Hur som helst är det viktigt att släppa taget ibland.

Hur ska man tänka då?

Många företag vill göra det enkelt för sig. Så informativ som möjligt. Helst ska man lägga till en byline som beskriver vad man sysslar med för verksamhet. Detta är den lates väg, eller kanske egentligen den osäkres väg. Detta speglar sig kanske i människans natur? Helst vill man ju vara övertydlig så att man inte blir missförstådd. Man söker en bekräftelse.

  • Har vi så mycket info i logotypen som möjligt så behöver vi inte vara oroliga att någon ska missa vad vi kan eller gör.

Logotypen kan inte säga allt. Man borde vara stolt över sitt företag och tro på det. Har man en bra verksamhet och håller sig till sin grafiska manual, sina riktlinjer och gör det över tid så kommer varumärket att bli starkt och tydligt. Rom byggdes inte på en dag. Tålamod och konsekvens är en bra sammanfattning.

Volvo skriver inte bil efter sitt namn. Coca cola skriver inte läsk under logotypen. Efter att ha varumärkesbyggt sin identitet under en lång tid behöver de inte skriva vad de gör. De tror på sitt varumärke. Receptet för att lyckas med detta är att väga in alla delar i ett företags identitet. Logotypen är viktig men den är en av många komponenter som måste samverka. Ett konceptuellt tänk är en förutsättning för att göra sig synlig. Stressa inte, tänk långsiktigt, varje del i ditt företag är viktig. Visitkortet, logotypen, dina färger, din hemsida, typsnittet, ditt företags värdegrund. Alla delar ska harmonisera. Varje del strävar efter samma mål. Tillsammans bygger de ditt varumärke.

Övriga artiklar

Bygg en relation med din målgrupp

Helgad vare designbriefen

Tryck eller digitalt?