Vikten av bra content

Innehåll är en självklar del av dagens marknadsföringsstrategi. Uppemot 90% av företagare säger att de använder sig av så kallad content marketing, en markant ökning jämfört med för bara några år sedan.

KATEGORIER

Varför misslyckas content?

Förklaringen är enkel: content ger resultat. Betydligt bättre resultat än mer traditionella marknadsföringsmetoder, och för en billigare peng. Men inte vilket content som helst såklart, utan bra content.

Hur effektivt innehållsmarknadsföring än kan vara så är det inget mirakelmedel. Väldigt många av de som arbetar med content marketing misslyckas. Konkurrensen om publiken online ökar, och den genomsnittlige webbsurfaren blir allt kräsnare, mer lättdistraherad och svår att nå. Men de vanligaste anledningarna till misslyckat content beror inte på detta utan på sådant man själv kunnat påverka. Till exempel att man inte haft en bra budget för innehållsskapande, att man inte gjort tillräcklig research och planering, och att man inte satt tydliga mål och följt upp arbetet efteråt.

Varför misslyckas innehåll? Kort och gott för att den är tråkigt, förutsägbart och irrelevant. Dåligt innehåll kanske genererar en del likes och drar trafik till en hemsida, men om den inte resulterar i nya kunder eller köp så är den inte värd mycket. Det räcker alltså inte att bara skapa content, det måste vara riktigt bra content. Men vad är egentligen bra content?

6 kännetecken på riktigt bra content

1. Den bygger på gedigen research

Riktigt bra content bygger på noggrann research och planering. Ju mer du vet om din målgrupp, desto bättre innehåll kan du skapa. Börjar därför alltid din innehållsplanering med att sätta dig in dina kunders situation: Hur ser deras liv ut? Vilka utmaningar kämpar de med? Vad oroar de sig över och vad drömmer de om? Vad söker de efter online och vilka ord och fraser använder de då? Denna information bör utgöra grunden för allt content du skapar.

 

2. Den är nischad

Riktigt bra content är nischad och specifik. Du vill hellre träffa mitt i prick för en mindre men engagerad målgrupp, än skapa något allmängiltigt som inte gör ett starkt intryck på någon. Genom att göra din research kommer du veta hur du kan vinkla ditt innehåll till precis rätt personer och ha större chans att konvertera dem till kunder.

 

3. Den är användbar

Halvdant innehåll skummas igenom och glöms bort. Riktigt bra innehåll sparas, skrivs ut och sätts upp på kylskåp, mailas till kollegor och delas i sociala medier. Hur skapar man något som är så användbart? Det handlar återigen om att känna din målgrupp, och att lägga tillräckligt med resurser på att ta fram det bästa tänkbara innehållet för dem. Det slags innehåll du själv velat hitta om du varit i deras sits. Tänk: Specifikt, konkret, underhållande och lätt att agera på.

 

4. Den täcker in hela köpresan

Riktigt bra content hjälper kunden i alla tänkbara situationer: Från när de precis snubblat över er online och jämför er med era konkurrenter, till när de förbereder sig för ett eventuellt köp, och vidare till efter köpet när de behöver tips eller svar på frågor. Oavsett var i köpresan en person befinner sig ska de hitta passande innehåll från er. Innehåll som besvarar just de tankar, frågor och invändningar de har i den situationen.

 

5. Den är kanal-anpassad

Riktigt bra content är anpassat efter den plattform det ska leva på, och användarnas möjligheter och beteenden på den plattformen. Du vill bland annat veta hur användarna interagerar med varandra, när de är aktiva, och vilket slags innehåll de föredrar. Dra nytta av plattformens styrkor när du skapar ditt innehåll. Kanske kan du skapa djupare och längre innehåll i kanaler där det passar, som t.ex. i en blogg eller på YouTube, och kortare, mer lättillgängligt innehåll på snabbare plattformar som Twitter och Instagram.

 

6. Den är berättande

Riktigt bra content har en röst och ett narrativ. Hur användbar din information än är så kan den bli mycket mer engagerande med element av storytelling. Vi människor är programmerade att älska berättelser sedan lägereldarnas tid. En berättelse engagerar våra sinnen, minnen och känslor på ett sätt som en lista med fakta och argument aldrig kan. Tänk därför på att mjuka upp ditt språk, våga ha en unik röst, och väv in berättelser i ditt innehåll så kommer det bli mer minnesvärt.

Har du fått prestationsångest ännu? Det är du inte ensam om. Att skapa riktigt bra content är inte enkelt. Just därför är det så viktigt att investera i content marketing för att det ska ge de strålande resultat vi alla vill ha.