Herenco

Liksom många mästare enträget söker ständig utveckling och förbättring, hade Herenco och Emballator större ambitioner för inget mindre än den klassiska tuben för hamburgerdressing. Visst vore det läckert att tillverka tuben dubbelt så snabbt och med halva materialåtgången? Tuben blev således föremål för ett projekt som drogs igång tillsammans med iKNOW-WHO, som är en innovationsbyrå specialiserad på att hitta universitetslag med forskarstudenter från hela världen, som sedan får angripa olika problem som företag har. Och nu var det dags för fyra olika internationella universitet att hitta en lösning för att halvera materialåtgången och produktionstiden av IML-tuben – 50/50-challenge – där ett lag skulle stå som slutlig vinnare. Frågan är, kunde något av lagen lösa den snudd på omöjliga uppgiften?

0:00/0:00

Utmaning

Ett ovanligt komplext uppdrag, minst sagt. Och nu var det dags för oss att utmanas. Hur presenterar vi ett så stort projekt med så små komplexa detaljer på ett begripligt och tilltalande sätt?

Lösning

Under sex månader tävlade universitetslagen med utmaningen, innan en vinnare korades. KTH trollade fram en världsunik lösning med förbättringsåtgärder för att förstärka kundupplevelsen kring Kavlituben. Under hela utmaningen dokumenterade vi projektet och intervjuade lag, arrangörer och uppdragsgivare. Det hela mynnade ut i en interaktiv webbupplevelse med stort fokus på storytelling och okonstlad copy. Vi kokade även ihop en film som presenterar utmaningen från början till slut.

Så hur schysst blev det, och hur gick projektet? Nu vet du var du ska kolla. Och ja, även vi är riktigt sugna på en hamburgare just nu.

SKILLS USED