Psst! För att njuta av allt vår sida har att erbjuda så rekommenderar vi att du byter webbläsare. Här får du smidig vägledning: https://browsehappy.com/

K-Fastigheter

Ett omtag kring identiteten

Under den tidiga våren 2019 stod K-Fastigheter inför en diger utmaning. Att börsnotera bolaget. De ville samtidigt se över sin grafiska identitet, samt lansera en ny hemsida vars syfte var att både möta krav på publika bolag men samtidigt behålla sin lokala koppling och vara en naturlig plats för bostadssökande att hitta sitt nästa hem. Fram till hösten skulle en grafisk profil vara framtagen och implementerad, nya foton skulle produceras, ett prospekt innehållande bolagets ansökan om att bli noterade på Nasdaq Stockholm skulle formges och den nya hemsidan skulle vara på plats. Den gemensamma målsättningen blev att skapa en hållbar digital plattform och en grafisk identitet som förmedlade premiumkänsla utan att upplevas som lyxig. Vi fick också tydliga riktlinjer om att inte förändra logotypen på något vis, eftersom grundaren Jacob Karlsson skapat denna själv med hjälp av Paint. Hans målsättning är att bli det största företaget i världen med en logotyp gjord i just Paint.

Samma bolag, ny känsla.

Vårt arbete satte igång med högt tempo, och vi skapade en grafisk profil som inspirerats från en gammeldags hotellobby där de primära färgen utgörs av en trygg mörkblå färg. Denna kompletteras med en vinröd och accentueras av guld, för att skapa guldkant i vardagen. Utifrån denna profil skapades även det prospekt som var en del av K-Fastigheters ansökan om att inleda handel av bolagets aktie på Nasdaq Stockholm. Utöver detta produceras delårsrapporter, visitkort, informationsfoldrar och bilstripe med mera i den nya profilen.

Ur detta växte även en ny hemsida fram. De primära målsättningarna om att både möta kraven på börsnoterade bolag, och kraven från de som bor eller vill bo i en av K-Fastigheters lägenheter. Vi ville skapa en hemsida som var enkel att förstå och hitta det som är viktigt när det är viktigt. Därför fick hemsidan en omfattande meny som enkelt tar besökaren till rätt sida. Information om felanmälan och kontaktuppgifter till den man söker får man redan på startsidan.

Vi rörde inte logotypen under projektet, och även om vi inte gjort någon undersökning i ämnet måste vi så klart gratulera Jacob. K-Fastigheter är mycket möjligt världens största företag med en logotyp gjord i Paint.

Inspiration

"Vi ska ha en ny logotyp"

Bygg en relation med din målgrupp

UX-RECEPTET