Psst! För att njuta av allt vår sida har att erbjuda så rekommenderar vi att du byter webbläsare. Här får du smidig vägledning: https://browsehappy.com/

En bra rubrik säger mer än tusen ord. En bra text säger mer än inget.

Textburna idéer

På samma sätt som foto, film och grafisk form gestaltar ditt varumärke visuellt, gör copywritern det i text.

Texternas längd beror på kanal och syfte. I en annons ska ofta ett helt resonemang eller ett scenario fångas i en kort rubrik – det är copywriterns uppgift att få läsaren att själv lägga till det som inte skrivs ut i klarspråk. Artiklar, eller texter till hemsidor, behöver vara längre förstås, och ha en tonalitet som rimmar med ditt varumärke. Filmmanus ska gå att filma, en voice over att läsa högt.

Precis som bra form kräver god copywriting en tanke, en idé. Så copywritern börjar med att räkna ut vad som ska skrivas. Nästa steg är att räkna ut hur det ska skrivas. Och till vem. I slutändan ska texten förstås påverka en läsare till att tycka, känna och göra något. Vem och vad beror helt på målen du satt upp.

Hur blir det på webben då?

På hemsidor handlar skrivandet ofta om att lägga ut texten, att förmedla stora mängder information, helst på ett vis som tilltalar både läsare och sökmotorer. Och helst utan att texten blir intetsägande och platt.

I arbetet ingår också att hitta en tonalitet, ett tilltal som speglar ditt varumärke. Det gör dig tydlig, konsekvent och lätt att känna igen.

 

Låt dig inspireras!

Helgad vare designbriefen

Bygg en relation med din målgrupp

Tryck eller digitalt?